Hologram Teknolojisinin Geleceği
Hologram fikri, yaklaşık 40 yıldır bilim dünyasında yer alıyor. Ancak, bilim kurgu filmlerinde sıkça gördüğümüz üç boyutlu görüntülerle çalışan sistemlere ulaşmamız hala mümkün olmadı. Peki, hologramların cep telefonlarımızda kullanılabileceğini söylesek, ne düşünürsünüz? İki yıl önce, MIT’deki araştırmacılar büyük bir yenilik yaparak Tensor holografi adını verdikleri bir teknolojiyi geliştirdiler. Bu teknoloji, o zamandan bu yana önemli bir ilerleme kaydetti ve günümüzde araştırma ekibi, “tamamen otomatik, gerçek dünyadan gelen girdileri kullanabilen, gerçekçi derinlikler üretebilen ve görsel hataları düzeltebilen” bir sistem tasarladı.
Bu sistemin en dikkat çekici özelliği, oldukça ekonomik bir şekilde çalışabilmesidir. Gerçek zamanlı 3D hologramlar üretmek için gereken işlemci gücü ve bellek, yalnızca 1 megabayttan daha azdır. Günümüzde cep telefonlarında yüzlerce gigabayt veri saklanabildiğinden, bu cihazlar hologramları rahatlıkla gösterebilecek kapasiteye sahiptir. Ekip, yeni projeleri için bilgisayarların hologram oluşturma yeteneklerini kendi kendine öğrenmeleri için bir yöntem geliştirdi. Bu doğrultuda, evrişimli bir sinir ağı oluşturdular ve bunu, bilgisayar tarafından üretilen 4.000 çift görüntüyü eşleştirecek şekilde optimize ettiler.
- Biri: Her bir pikselin rengi ve derinliği hakkında bilgi veren 2 boyutlu bir resim.
- Diğeri: O görüntünün bir hologramı.
Sonuçlar oldukça etkileyici… Bilgisayar programı, hologram yaratmada o kadar başarılı oldu ki, bu durum ekibi bile şaşırttı. Matusik, “Bu, insanların holografiye karşı tutumlarını tamamen değiştirebilecek önemli bir sıçrama” diyerek, “Sinir ağlarının bu görev için doğmuş olduğunu düşünüyorum.” sözlerini ekliyor. Yeni uygulama, sanal gerçeklik (VR) başlıklarının rahatsız edici yanlarını ortadan kaldırıyor ve belki de metaverse’e girişte yeni bir kapı aralıyor.
Bu teknolojinin diğer potansiyel uygulama alanları arasında 3D baskı, medikal görselleştirme, mikroskopi ve malzeme bilimi yer alıyor. Ekip, “Holografik 3D ekranlar, cep telefonlarından ya da stereoskopik artırılmış gerçeklik (AR) ve (VR) ekranlarından farklı etkileşimli deneyimler sunuyor. Çalışmamız, tüketici sınıfı bir GPU’da (grafik işlem birimi) gerçek zamanlı olarak çalışıyor ve iPhone 13 Pro’da 5 FPS (saniyede kare sayısı) performansı gösteriyor. Gelecek nesil AR/VR kulaklık ve gözlüklerde umut verici gerçek zamanlı mobil performans vaat ediyor.” diyerek, bu alandaki heyecan verici gelişmeleri aktarıyor.