Yapay Zeka Sohbet Robotları ve Geleceği
Bing Chat ve ChatGPT gibi yapay zeka sohbet robotları, günümüzde hızla gelişen teknoloji ile birlikte tüm dünyayı etkisi altına alıyor. Ancak bu robotların bazen yaptığı hatalar ve sunduğu yanlış bilgiler, dikkat çekici sorunlar arasında yer alıyor. Şu anda bu sohbet robotları ile etkileşimler sınırlı olsa da, çok geçmeden bu sınırların aşılması ve belki de tamamen kaldırılması için çalışmalar yapılacağı tahmin ediliyor.
Peki, yapay zeka sohbet robotlarının yükselişini bir film, tam 40 yıl önce tahmin ettiğini biliyor musunuz? 1983 yılında vizyona giren WarGames (Savaş Oyunları)… O dönem büyük bir gişe başarısı elde eden ve eleştirmenler tarafından da övgüyle karşılanan bu film, yalnızca bilgisayar sistemlerini hack’leme kavramını tanıtmakla kalmadı, aynı zamanda 1980’lerde kişisel bilgisayarların yükselişini işleyen ilk filmlerden biri olarak da dikkat çekti. Film, sinema tarihinde önemli bir yer edinmiştir. O dönemdeki ABD Başkanı Ronald Reagan’ın da bu filmi izlediği ve milletvekilleri ile danışmanlarla yapılan görüşmeler sonucunda hükümet bilgisayar güvenliği için yeni kurallar getirmeye başladığı söyleniyor.
Filmde, Matthew Broderick’in canlandırdığı genç hacker karakteri David Lightman, bir bilgisayar oyunu yayıncısını hack’lemeyi düşünürken, aslında NORAD (Kuzey Amerika Havacılık ve Uzay Savunma Komutanlığı) süper bilgisayarı WOPR’a bağlanmayı başarıyor. Hem David hem de NORAD tarafından bilinmeyen bir şekilde WOPR, arka kapı parolasıyla erişilen, Joshua adlı kaba bir sohbet robotu AI arayüzüne sahip. David, klavyesiyle “Joshua” ile sohbet etmeye başlıyor. Joshua, David’in yapay zekanın orijinal yaratıcısı Stephen Falken olduğunu düşünüyor. Daha sonra AI, David’e meşhur soruyu soruyor: “Bir oyun oynayalım mı?” Joshua’nın satranç, dama ve daha birçok ilginç oyunun listesini önceden keşfetmiş olan David, başlangıçta “Joshua” tarafından satranç oynamaya ikna edilmeye çalışılsa da, tahmin edebileceğiniz gibi David, Küresel Termonükleer Savaş oynamak istiyor. Bu noktadan sonra filmin geri kalanında olay örgüsü tetikleniyor.
WOPR içindeki “Joshua”, NORAD personeline gerçek olmayan Sovyet askeri hareketlerini göstermeye başlıyor. Elbette, WOPR’nin içinde “Joshua” yapay zekasının bulunduğunun farkında olmayan NORAD, ekranlarında gördüklerinin gerçek Sovyet askeri faaliyetleri olduğuna inanıyor ve olaylar gelişiyor. Film, birçok açıdan günümüzde de geçerli ve önemli bir yere sahip olan bir yapım olarak değerlendirilebilir. WarGames’in “Joshua”sı ile günümüzdeki Bing, ChatGPT ve diğer sohbet robotu yapay zekaları arasında bağlantılar ve benzerlikler görmek oldukça mümkün. Ancak bildiğimiz kadarıyla, henüz ulusal savunma sistemlerine bağlı bir yapay zeka sohbet robotu bulunmuyor.
Yine de film, yapay zekanın gelişmeye ve büyümeye devam ederken insanlık için yaratabileceği çok gerçek tehlikelerden bazılarını gündeme getiriyor. Yapay zekanın hayatımızı pek çok alanda kolaylaştırabilecek kapasiteye sahip olduğu tartışmasız bir şekilde kabul edilebilir. Ancak, Joshua’dan HAL-9000’e, Skynet’e ve daha fazlasına kadar yapay zekaların, Bing sohbet robotu AI’sinin sınırlı bir ölçekte yaptığı gibi kontrolden çıkabileceği birçok film ve dizi mevcut. Bu örnekler, sadece hayal ürünü gibi görünse de, ne yazık ki artık ufak bir hata veya dikkatsizlikle gerçeğe dönüşebilecek potansiyele sahip. Umarız Microsoft ve OpenAI gibi teknoloji devleri, sadece oyun oynamak isterken Üçüncü Dünya Savaşı’nı başlatacak bir yapay zeka oluşturmaz.